fredag 29 november 2013

7. En KSI-överstes död


Detta kunde man läsa i Kvällsposten i mars i år:
Chefen för Sveriges hemligaste militära spion-organisation, KSI, försvann förra året spårlöst. Mannen, en överste, hittades senare drunknad. Den svenske spionchefens försvinnande och död utlöste en kris på högsta nivå i militärledningen.
Spionchefen valde att ta sitt liv samtidigt som Säpo utredde KSI:s roll i den så kallade Saudiaffären. Både militären och Säpo har utrett hans självmord. Samtliga handlingar om hans död har hemligtstämplats med hänsyn till rikets säkerhet. Artikeln i Kvällsposten
Överstens namn var antagligen Lars Ericsson, en omtyckt person som hittades drunknad i Stockholmstrakten några veckor efter att en av hans döttrar hade gift sig.


Följande historia finns på Flashback:
 Hörsägnsstoryn - Militärmannen
====================

Jag har nog inget annat sätt att berätta det här än att skriva ut tydligt att det här är en sådan där skröna vi alla träffar på ibland. Dessutom är sanningshalten lätt att ifrågasätta då personen som berättat historien har en viss bakgrund av att berätta andrahandshistorier med ryckigt sammanhang och oklara omständigheter.

Men det kan vara intressant pga KSI-chefens drunkning.

Det finns två personer som lämnat uppgifter. Den första personen är alltså en bekant till mej, låt oss kort o gott kalla honom för "Min-Kompis". Den
andra personen är någon som såg själva händelsen, och då denne person sprang genom skogen kan vi kalla honom för "Löparen". Jag har ej själv träffat Löparen och vet inte ens om personen existerar.

Då Min-Kompis har så ryckigt tempo i sina berättelser och dessutom kan berätta uppseendeväckande saker på synnerligen opedagogiska sätt, har jag justerat berättelsen så gott det går, så att tidsaspekter och andra omständigheter följer logiskt på vartannat.

Tyvärr har jag inte nyligen fått tag på Min-Kompis för att få klarhet i vissa bitar som jag nu tycker är intressant men oklara.
...
Men detta ska ha hänt:

Någonstans i södra delen av Sverige på landsbygden ska en sommarstuga hamnat i ägo hos en medelålders man, låt oss kalla honom "Militärmannen", då omgivningen upplevde att han hade något slags militär bakgrund.

I den historia som Min-Kompis givit tycker jag att Militärmannen uppträdde inte särskilt diskret, på så sätt att Militärmannen valde att inte umgås med ortsbefolkningen och ofta svarade korthugget på tilltal.

Militärmannen ska ha besökt sin stuga flera gånger per år och ibland ha haft lite större hundar med sej, men aldrig setts med besökare. Han gav dock ett bildat intryck så folk trodde att han varit en högre officerare.

Så, förra året (på hösten tror jag)...

På kvällen kom först en bil sedan en andra bil körande till Militärmannens sommarstuga (som gott och väl kunde användas för helårsboende).

Enligt Min-Kompis blev en av dom kringboende, den person som jag valt att kalla Löparen, nyfiken. Löparen iaktog båda bilarna. I varje bil fanns det
två män, dvs i allt kom det fyra män på besök till Militärmannen.

Om man även räknar in Militärmannens egen bil, så fanns det alltså tre bilar uppe vid Militärmannens stuga.
 ...
Löparen rörde sej i området och trots att det var mörkt, kunde Löparen se att någon rörde sej utanför stugan vid tillfälle. Löparen kunde också se Militärmannens båt ligga och guppa vid en brygga.

Här är jag tyvärr rädd för att jag inte fått full klarhet i om stugan och båten låg vid kusten eller vid stranden av en insjö. Min-Kompis är för kass på att berätta sånt här för det ska bli tydligt.
...
Löparen tar sej efter ett tag på kvällen, tydligen ganska sent, då inga andra finns ute och allt är mörkt utomhus just för att stället ligger långt från tätbebyggt område, närmare huset.

Löparen ser huset från det håll som bilarna anlände, dvs från vägsidan. Denna betraktelsevinkel gjorde att det var svårt för Löparen att få full överblick åt det håll bryggan o båten låg.

I alla fall, fyra personer går ur stugan i mörkret och promenerar ner till båten. En av dessa fyra personer är Militärmannen, dom andra tre är då några av dessa nyanlända. Löparen får intryck att en fjärde person, en av dom nyanlända, stannar kvar i stugan.

Båten startar och efter stund kör båten i väldigt sakta mak ut på vattnet.

Löparen börjar löpa runt området vid vattnet. Mycket av omgivningen är skog genomkorsad av stigar och någon enstaka grusväg.

Jag fick intryck att Löparen springer i en halvcirkel åt höger, vilket ger mej intryck att denne antingen springer runt en del av en sjö eller en öppen havsvik. Löparen noterar till slut att båten saktar ner ute i vattnet.

Båten är av typen motorbåt med sådan där övertäckning, så det är svårt att se personerna i båten. Löparen ska tydligen fått intryck av att
några personer, kanske två stycken rör sej på båtens bakre del.

Båten svänger även runt en smula så att bakdelen på båten är utåt, dvs i riktning bort från stugan.

Terrängen som Löparen springer genom gör tyvärr att Löparen en stund inte kan se båten. När Löparen åter får syn på båten verkar den vara ca 200 m ut från stranden.

Baktill på båten finns liksom en liten plattform som antagligen är till för att man lättare ska kunna ta sej upp i båten om man hoppat i vattnet och simmat omkring. Plattan är i stort sett i jämnhöjd med vattenytan och där finns också en uppfälld "simstege".

På båten bakre plattform står nu två av dom nyanlända männen. Båda är mörkklädda och har handskar, vilket kanske inte är så ovanligt pga av
att det är lite kyligt ute. Ingen har flytväst.

Den ene nyanlände mannen håller en stång eller lång käpp, ungefär som ett kvastskaft och trycker ned något föremål i vattnet. Den andre nyanlände mannen på plattformen står på knä och använder händerna för att trycka ner något under vattnet vid båten bakre del precis där plattformen tar slut.

När Löparen ser detta ser han ingen egentligen rörelse hos någon av dom två nyanlända männen. Båda står helt stilla. Det är väldigt lite vind, så vågorna på vattnet är låga.

Löparen tittar i flera minuter på dessa två orörliga personer och till slut anar Löparen att ett föremål ungefär som toppen av en svart plastsäck ligger precis i vattenytan där där dom två männen trycker ner den.

Här får jag faktiskt ett av dom få vettiga svaren på mina frågor jag vid det här laget ställt till Min-Kompis. Jag frågar hur Löparen kunnat se något om det varit mörkt ute. Min-Kompis påstår då att även i helt mörker kan folk på landsbygden se i mörkret på ganska stort avstånd bara det finns någon indirekt ljuskälla, typ stjärnor. Denna mörkerseendeförmåga
ska tydligen förloras om man bor i stan o ser mycket artificiellt ljus. Jag har hört detta påstående om mörkerseende från annat håll så jag nöjer mej med svaret.

Dvs Löparen är en landsbygdsbo med hysteriskt bra mörkerseende om jag får tro Min-Kompis.

Den svarta plastsäcken (eller vad det nu är) verkar försvinna under ytan efter ett tag. Dom två männen kliver nu upp från plattformen och in på båten som sakta kör mot land.

Löparen står kvar ganska länge och försöker se vad som finns i vattnet och även bilda sej en uppfattning om exakt var föremålet hölls ner i vattnet. Vågorna ökar lite i omfattning på denna korta tid och gör det svårt att se något i vattnet.

Efter en stund ska Löparen tydligen bestämma sej för att ta sej tillbaka till stugan av ren nyfikenhet. Löparen hör snart två bilar starta och åka iväg i normalfart.

Väl tillbaks på avstånd från stugan är allt mörkt och släckt. Enbart Militärmannens bil finns kvar.
...
Det går en tid. Här fick jag inte klarhet i om Min-kompis menade en dag eller flera dagar eller om han ens visste hur mycket tid som förflöt, men ett antal poliser och andra "officiella" personer är plötsligt vid Militärmannens stuga.

Militärmannen själv har antagligen inte synts till sedan dom fyra besökarna gav sej av, är mitt intryck.

Min-Kompis påstår att Löparen ser hur polis eller bärgningspersonal plockar upp ett mörkt föremål som ser ut att kunna vara en människokropp ur vattnet. Exakt hur denna sista aktivitet gick till fick jag ej klarhet i, om det var många poliser, eller om bärgningspersonal var från brandkåren eller
annat, eller ens vid vilken tid på dygnet.

När Löparen går fram till en polis vid stugan, som inte ens är avspärrad med band, säger en polis åt honom att ge sej av. Löparen får ej reda på vad som hänt.

Militärmannens bil körs bort och istället står två andra bilar parkerade vid stugan, den efterföljande natten. Troligen övernattar någon i stugan. Nästföljande dag finns det personer i civila kläder som rör sej i området.

Efter det har stugan varit låst och "igenbommad" (plywood över fönstren), ingen har setts besöka stugan.

Ja, om Min-Kompis skojade till det, fick höra en skröna av Löparen, eller om något hände på riktigt, det är frågan. Men jag tycker det är intressant
med tanke på tråden.

Till sist frågar jag om dom fyra nyanlända männen såg svenska ut, ifall Löparen sett deras utseende, svarade Min-Kompis att dom såg "utländska" ut, men inte typiskt "mörka". Jag frågade vad han menade, om dom sett typ "franska" ut eller nåt och fick ett sånt svar, ja "någon, kanske - alla var mörkhåriga". Så Min-Kompis vet väl inte... :\

https://www.flashback.org/sp42394661

 

På Flashback har framförts tanken att Lars Eriksson skulle ha efterträtt generaldirektör Ingvar Åkesson på FRA i augusti samma år 2012, och att hans död medförde att Åkesson, som skulle ha gått i pension, blev kvar ytterligare ett år på posten. Enligt ett dokument som kanske härrör från Snowden...



Sommaren 1975 avslöjade marinpsykologen löjtnant Thomas Narut  från US Naval Hospital, att USA utbildar politiska lönnmördare. Löjtnant Narut arbetade med att träna upp mördare till att utan samvetskval döda människor: 
Mångårig forskning visar att de bästa mördarna är män med så kallade passivt-aggressiva personligheter. De är väldisciplinerade människor som perfekt kontrollerar sina känslor. Inombords har de stora krafter, som kan fås att bryta ut vid ett speciellt tillfälle. När detta händer är de kapabla att döda utan några som helst ångerkänslor eller samvetskval.
 (...)
De utvalda rekryterna hämtas ofta från ubåtsmanskap och fallskärmsjägarna. När de är färdigutbildade placeras de ut som tjänstemän på amerikanska ambassader runt om i världen.

http://abe.freeshell.org/palme/node40.html






Det har framkommit att Sverige aldrig var neutralt utan samverkade med NATO under hela efterkrigstiden. Nu kan man fråga sig vad som händer om en svensk underrättelseman erhåller absolut konfidentiell information från NATO men ändå informerar den svenska regeringen? Och om informationen då kommer i retur till NATO att den svenska underrättelsemannen har varit indiskret - vad får det för konsekvenser?


Är det farligt att sätta lojaliteten till Sverige före lojaliteten till NATO?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar