tisdag 31 december 2013

8. Förebådande paranoia

I söndagsmorse såg jag ett ljus i mörkret. Jag och min fru var ute och promenerade med hundarna när himlen lystes upp av ett skott från en signalpistol. Signalskottet hade skjutits upp bakom ett hyreshus och kom dalande i fallskärm ned mot oss. Någon minut senare avlossades ännu ett skott från en plats några hundra meter bort och också detta skott dalade ner i närheten av oss. Effektiva militära don! En stor fotbollsplan lystes upp helt av ett starkt gult ljus och fientliga soldater på planen skulle ha varit helt blottade.

Eftersom det var söndagsmorgon antog jag att det var hemvärnet som var ute och härjade och använde mig och min fru som figuranter.


På måndagen reagerade jag på en man som stod och klädde av sig bakom sin bil. Han la jacka och tröja i kombins bakdörr och stod där i t-shirt mitt i vintern innan han stängde bakdörren och klev in i bilen. Jag föreställde mig att bilen inte var uppvärmd eftersom motorn var inte på.

Och på kvällen upprepade sig scenariot!

Jag kom gående med våra hundar på kvällspromenaden när en kombibil stannande vid trottoaren framför mig. Ur skuggorna på en parkeringsplats kom en man med en stor bag fram. Han gick direkt till bilens baklucka och la in bagen. Han började att klä av sig och la kläderna på väskan. När han stod där i t-shirt tog han upp något silverglänsande ur jackfickan och vägde det i handen. Jag såg att det var en pistol. Och medan han höll pistolen i handen vände han huvudet mot mig innan han stoppade ner pistolen i bagen och stängde luckan. Sedan gick han och satte sig på passagerarplatsen. Bilen gjorde en u-sväng och försvann och jag kunde inte se bilnumret eftersom skyltbelysningen inte fungerade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar